Besk oss p Facebook!

Midt-Troms i miniatyr (under utvikling)


Utstillingen vil lage en sammenheng mellom Indre Midt-Troms, Finnsnes og Senja hvor barna kan utforske de forskjellige områdene – «Lek med historien» – som slynger seg gjennom hele bibliotekrommet.

 

Utstillinga vil være inndelt i 7 opplevelsesrike soner. Her kan du fordype deg i det området som interesserer deg. Sonene knyttes sammen som et aktivitetsspill. For eksempel du kan få et «fiskekort» /«handlekort» som du bruker i sonene. Når du drar på fiske, registreres fangsten. På fiskemottaket får du oppgjøret med penger på kortet. Det bruker du videre til å betale for på bussen og i butikken. På gården bruker du kortet til å bygge gården, få registrert melken som du kan bruke på butikken for å skaffe varer du trenger.

Gården
Gårdsdrift dreier seg om å balansere ressurser – bygge opp, rydde land og dyrke mark til mat for mennesker og dyr. Det skal også omsettes verdier som igjen kan utvikle gården videre. Det koster å skaffe nødvendig utstyr og redskaper. Gårdsspillet er tenkt som et utviklingsspill, med inspirasjon fra Settlers, hvor barn ”arbeider” gjennom ulike sesonger, bygger opp gården og produserer verdier til å leve av. Melkeproduksjon har for eksempel vært viktig på gården som næringsmiddel og det kan omsettes til penger. Her kan eksempelvis barn prøve å melke en «ekte» ku. På en skjerm kan du se hvor lang tid det tar å melke et spann og du vil se verdien av det.

Gammen
I utstillingen vil det være en gamme med gressliknende tak og tredetaljer ved inngangen. Innvending er den laget mer autentisk med treverk, reinsdyrpels å sitte på, ildsted og lukt av torv, røyk og tre. Her kan barn få høre fortellinger tilknyttet samisk kultur inne i gammen. Utenfor gammen vil det være samisk håndverk basert på naturressurser – spesielt fra reinsdyr. Reinsdyret kan undersøkes og ved hjelp av sensorer i dyret på de områdene som ble brukt. Når du stryker over punktene kommer det opp informasjon på en stor skjerm bak dyret. Gjenstander er utstilt i lave montre rundt reinsdyret som kan tas på og undersøkes.

Handel
Butikken har gjennom tidene vært et sentrum i samfunnet hvor folk har kunne møttes for å få nyheter og sladder, samt kjøpe de varene de ikke har kunne produsert selv. Butikken blir her et aktivt sted der du kan kjøpe varer, bytte inn verdier fra gården og se hvordan butikken har endret seg gjennom tidene. Her vil en se ulike varer fra den gamle landhandelen, og kanskje får man en smak av fløtekarameller. En stor videovegg bak disken skifter tidsalder og fortellinger. Ulike digitale reklameplakater skiftes i butikkområdet. Barn bruker sitt handlekort i kassen. Her vil en også finne broelementet som svinger seg over butikken som symboliserer bindeleddet mellom Senja og fastlandet. Broen gir også mulighet til å bygge inn lys, lyd etc.

 

Fiskemottak og Transport
Fiskekortet tas med til mottakskaia for oppgjør. Mottakskaia lages som en skalert kai i tre og som en digital fabrikklinje. Mengde og type fisk blir gjort om til penger i forhold til valgt tidspunkt i historien. Barn går videre langs linjen og skal sløye og ferdiggjøre fisken. Filmklipp viser hvordan man skal gjøre det før de selv går gjennom stegene på touchskjermen. Fisk kan henges til tørk og pakkes i tønner for eksport.

 

Behovet for transporten av mennesker og varer mellom Indre Troms, Finnsnes og Senja formidles i en buss. Barn går ombord og hører historier tilknyttet samferdselshistorie i regionen og planlegger reiser ved forskjellige historiske tidspunkt. De får prøve seg som bussjåfør og erfarer kjøring under vanskelige forhold. Forskjellige kofferter og kasser har spennende historier å fortelle – om viktige ting som må frem til byen eller langt ut i verden.

Hav og fiske
Havet og fisket er det sentrale i historien på Senja. På grunn av ressursene fra havet kom det mennesker til området og samfunnet utviklet seg rundt dette. Men hvordan finner og fanger du fisken? Hvordan forvalter du fiskeressursene? Fra styrhuset i sjarken får barn fortellinger fra livet på havet mens de prøver å navigere og finne fiskefeltene i kuling. Ute på havet kan barn prøve å ro – en skalert nordlandsbåt med rosimulator gir følelsen av å håndtere båten. De skal så fange fisken sammen med mannskapet, og ved å kaste linen i de forskjellige hullene kan de trekke fisk som registreres på fiskekortet. På skjermen kan barn se hvordan de holder kursen, hvilken fisk og mengde de får.

 

Inntil den faste permanente utstillingen er klar i Barnemuseet vil vi i dette lokalet vise ulike skiftende vandreutstillinger som har barn og unge som hovedmålsgruppe. For mer informasjon om nåværende og kommende vandreutstillinger i Barnemuseet, se «VANDREUTSTILLINGER» under utstillingsmenyen.